Domů / Skartace

Skartace

(90)

Pod procesem skartace si většina lidí představí rozřezání papírů ve skartovačce. Dle zákona jde ale o mnohem složitější proces. Ještě než se pustíte do likvidace starých faktur a smluv, musíte si zkontrolovat jejich archivační lhůtu a posoudit, zda se jedná o dokumenty trvalé hodnoty. Přečtěte si, jak krok za krokem postupovat při skartaci elektronických i listinných dokumentů.

Nejprve archivujte, pak vyřazujte

Dle Zákona o archivnictví a spisové službě se skartací rozumí vyřazení nepotřebných dokumentů. A takto vyřazené dokumenty mohou být archivem určeny ke zničení, případně i k předání a trvalému uložení do archivu. Veškeré podrobnosti k postupu skartace najdete ve Vyhlášce o podrobnostech spisové služby.

Samotnému skartování dokumentů vždy předchází archivační lhůta nebo také tzv. skartační lhůta. Tou se řídí všechny účetní jednotky a musí proto archivovat (a v případě kontroly ukázat úřadům) mnoho různých dokumentů – od účetních dokladů po závěrky. Teprve pak mohou přistoupit ke skartaci. Obvykle má každá firma svůj interní skartační postup, který stanovuje, jakým způsobem nakládat s různými typy účetních dokumentů.

Skartace se nevztahuje jen na tištěné dokumenty, ale na všechny písemné, zvukové, obrazové či jiné dokumenty, které vzniknou čiností vaší organizace.

Ostatně dle zákona můžete účetní doklady vést v tištěné, elektronické nebo smíšené formě – není nutné je tisknout za každou cenu. 

Lhůty pro archivaci účetních záznamů

Podnikatelé, kteří jsou neplátci DPH a nevedou účetnictví, musí archivovat pouze doklady potřebné k případné daňové kontrole, a to po dobu 3 let.

Pro ostatní podnikatele jsou pravidla složitější. Dobu archivace pro účetní doklady stanovuje Zákon o účetnictví. Je to:

  • 5 let: pro účetní záznamy, kterými účetní jednotky dokládají vedení účetnictví, účetní doklady, účetní knihy, odpisové plány, inventurní soupisy, účtový rozvrh.
  • 10 let: pro účetní závěrku, výroční zprávu.

Doba archivace se nicméně liší v závislosti na dalších právních předpisech, které se na doklad vztahují. Delší doba archivace se například vztahuje na účetní doklady, které se týkají finančního leasingu. Proto vždy nejprve vyhodnoťte vazbu konkrétního dokladu na veškeré právní předpisy pomocí tzv. metody sjednocení. V praxi to znamená, že doklad skladujete dle nejdelší lhůty ze všech a teprve pak jej skartujete.

Kdy začíná běžet lhůta archivace? Lhůta archivace začíná běžet 1. ledna následujícího roku od vyhotovení dokumentu nebo spouštěcí události (např. podepsání spisu nebo uzavření smlouvy).

Projděte si základní pravidla archivace pro různé druhy účetních dokladů

Skartace dokumentů krok za krokem

1. Označení dokumentů: Skladované dokumenty byste měli mít dobře označené a roztříděné, aby bylo . jasné, jak se s nimi po uplynutí skartační lhůty naloží.

Dokumenty se obvykle označují těmito písmeny:
A (archiv): dokument s tímto znakem je po uplynutí skartační lhůty předán do archivu
V (výběr): dokument s tímto označením se ve skartačním řízení posoudí a navrhne k předání do archivu nebo ke zničení
S (stoupa): dokument bez trvalé hodnoty, po skončení skartační lhůty se zničí

Za skartační znak se píše také číslice udávající počet roků do skartační lhůty. Například dokument s označením S10 (typicky třeba u faktur) znamená dát do skartu za 10 let.

2. Skartační řízení: Po uplynutí skartační lhůty musíte rozhodnout, které dokumenty vyřadíte z evidence. Toto řízení jste povinni provést v kalendářním roce po uplynutí skartační (archivační) lhůty.

Za provedení skartačního řízení je zodpovědný původce dokumentů (nebo jeho právní nástupce) – tedy každý, za jehož činnosti dokument vznikl nebo mu byl doručen

3. Dokumenty trvalé hodnoty: Některé záznamy či dokumenty nemůžete svévolně skartovat, ale musíte je nabídnout k trvalému uchování v rámci veřejného zájmu. Tato povinnost se týká třeba notářů, politických hnutí nebo obchodních společností. Jejich dokumenty, jako jsou třeba výroční zprávy nebo účetní závěrky, posuzuje oblastní archiv, který má právo z nich případně udělat tzv. archiválie.

4. Skartační návrh: Výsledkem skartačního řízení je skartační návrh – soupis dokumentů, které byly vybrány za archiválie a které lze zničit. Dokumenty, které byly vybrány jako archiválie, musí původce předat příslušnému archivu.

5. Skartace dokumentů: Po vypršení skartačních lhůt můžete dokumenty určené ke skartaci zlikvidovat. Nejlepší je použít klasickou skartovačku, případně si na skartaci objednejte skartační firmu. Ta krom skartování papíru zlikviduje i CD, harddisky nebo třeba šanony včetně kovu. A po skartování vám dá protokol o bezpečné skartaci, který využijete v případě soudních sporů.

 

Elektronická archivace

Pokud jste zvyklí vést účetnictví elektronicky, nemusíte kvůli archivaci a skartaci dokumenty tisknout. Pro správnou archivaci elektronických dokumentů musíte dodržet tři základní pravidla:

  • Věrohodnost původu – zaručíte ji tak, že dokument opatříte elektronickým podpisem.
  • Neporušitelnost obsahu – tuto podmínku splníte díky označení dokumentu elektronickým razítkem (které má platnost 5 let).
  • Čitelnost – ukládejte soubory nejlépe pod celosvětově uznávaným formátem PDF/A.

Doporučujeme také data pravidelně zálohovat na více místech, abyste o ně v případě poškození programu či jiné nenadálé události nepřišli.

Archivaci i skartaci elektronických dokumentů vám usnadní účetní systém, například Money S3. Ten umožňuje provádět tzv. datovou uzávěru. Uživatel si vybere, pro které roky ji chce provést, a data za příslušné období se promažou na nejnutnější minimum. Před datovou uzávěrou systém všechna data za příslušné období zálohuje. A pokud si uživatel smaže i tuto zálohu, jsou data nenávratně odstraněna, tzn. skartována.

Novinkou je také modul Inbox, který slouží jako elektronický archiv příchozích dokumentů. Zákazníci tak mají tyto dokumenty dostupné přímo z Money, mohou si v nich filtrovat a dohledávat si je dle potřeby.


Vyberte podkategorie Skartace :
Vyberte parametry zboží
Výrobci
Skladem
Cena
Strana 1 / 8
1
Výrobků na stranu: 12 24 48 108 Třetinová galerie Malé řádky
 Název Cena
Olej Fellowes pro skartovací stroje, 120 ml Olej Fellowes pro skartovací stroje, 120 ml Kód: FELSHOIL120
EXTERNÍ SKLAD
190,00 Kč bez DPH
229,90 Kč s DPH
Detail
Odpadní vak pro HSM Pure 420, bal. 10 ks Odpadní vak pro HSM Pure 420, bal. 10 ks Kód: HSM-PURE-420-BAG
EXTERNÍ SKLAD
199,00 Kč bez DPH
240,79 Kč s DPH
Detail
Odpadní pytle typ II, modré Odpadní pytle typ II, modré Kód: 07.040305
EXTERNÍ SKLAD
240,00 Kč bez DPH
290,40 Kč s DPH
Detail
Odpadní pytle typ III, černé Odpadní pytle typ III, černé Kód: 07.080159
EXTERNÍ SKLAD
260,00 Kč bez DPH
314,60 Kč s DPH
Detail
Olej Fellowes pro skartovací stroje, 350 ml Olej Fellowes pro skartovací stroje, 350 ml Kód: FELSHOIL350
EXTERNÍ SKLAD
290,00 Kč bez DPH
350,90 Kč s DPH
Detail
Odpadní vak pro HSM Pure 530, bal. 10 ks Odpadní vak pro HSM Pure 530, bal. 10 ks Kód: HSM-PURE-530-BAG
EXTERNÍ SKLAD
295,00 Kč bez DPH
356,95 Kč s DPH
Detail
Olej ke skartovacím strojům 2x200 ml Olej ke skartovacím strojům 2x200 ml Kód: I9999900
EXTERNÍ SKLAD
299,00 Kč bez DPH
361,79 Kč s DPH
Detail
Odpadní pytle typ I, zelené Odpadní pytle typ I, zelené Kód: 06.020451
EXTERNÍ SKLAD
305,00 Kč bez DPH
369,05 Kč s DPH
Detail
Mazací olej pro skartovače HSM, 250 ml Mazací olej pro skartovače HSM, 250 ml Kód: HSM-OIL-250ML
EXTERNÍ SKLAD
305,50 Kč bez DPH
369,66 Kč s DPH
Detail
Bonsaii Care Kit Bonsaii Care Kit Kód: B50500
EXTERNÍ SKLAD
322,00 Kč bez DPH
389,62 Kč s DPH
Detail
Olej. papír 18 listů pro skartovače s příč. řezem Olej. papír 18 listů pro skartovače s příč. řezem Kód: I9000631
EXTERNÍ SKLAD
437,00 Kč bez DPH
528,77 Kč s DPH
Detail
Odp. vak pro HSM Pure 630,730,740, 830, bal. 10 ks Odp. vak pro HSM Pure 630,730,740, 830, bal. 10 ks Kód: HSM-PURE-BAG
EXTERNÍ SKLAD
465,00 Kč bez DPH
562,65 Kč s DPH
Detail
Strana 1 / 8
1
Výrobků na stranu: 12 24 48 108
 Název Cena